Mamma till Minelle & Vicke

Karolinska

Publicerad 2013-02-24 19:39:10 i ❤ Minelle 9-12 Månader,

Hej. 
Dagarna som varit har både vart bra och jobbiga, tänkte berätta lite hur mina dagar varit i stockholm. 
 
I onsdag´s då vi kom till Flemmingsberg så var det bara in med väskorna på hotellrummet och sedan gick först jag iväg och hade en intervju med M. Vi pratade lite allmänt om hur det var att leva med en genetisk risk och även hur det är att leva utan att veta. 
Man kan ju ta reda på om man har stor chans att få Alzheimerssjukdom.
 
Sen blev vi bjudna på resturang sen var det bara tillbaka till hotellet och sova, då just den natten var det de obekvämaste sängarna jag någonsin sovit i. 
 
Tordagen började med en god hotellfrukost och sedan var det dax att gå mot karolinska sjukhuset för ett "kunskapstest" (som jag kallar det för) på 2,5 timmar. 
Där fick jag rita av olika figurer, komma ihåg bilder/ord bygga med klossar och svara på frågor. Ja det var massor med kom ihåg tester. Det var kul men startade min dammiga skolhjärna! ;) 

Sen var tog de lite en bit hud av mig och även saliv, träffade Caroline Graff och gjorde en magnetröntgen. Frågade om jag fick se bilderna av min hjärna och det fick jag ju självklart! Den såg mycket fin ut !!
 
Dagen var så lång att vi beställde pizza och åt på hotellet, Minelle hade ju också charmat alla på sjukhuset. De busade, pratade och gav henne uppmärksamhet som bara den. :) 
 
Fredagen var den jobbigaste dagen av alla, började med att jag pratade med Dr. Steinunn, hon var så roligt och dagen började med massa skratt, skönt eftersom de som skulle komma var något jag aldrig kommer göra igen. 
Men eftersom de visste att jag var rädd för detta så fick jag lugnande och sedan efter 1 timme så var det dax, för det där jäkla ryggvätskeprovet. 
Först fick jag bedövning och sedan skulle jag försöka sätta mig på det där konstiga sättet man måste för att de ska kunnan nå med nålen. Det gjorde ont och benet typ domna bort, men jag tänkte att det här klarar jag. 
När de väl fått in och vätskan börja rinna så blir jag yr och illamående, och jag tänkte det här ska jag klara det här ska jag klara. Men precis innan ,som det kändes som, skulle tuppa av sa jag ifrån, de drog fort ut nålen och jag fick lägga mig ner. 
tro det eller ej men jag fick coca cola, skulle hjälpa mot huvudvärken. 
Sedan tog de 20 rör blod och mer cola och kaffe fick jag :) 
När jag var färdig med allt det där så fick jag tillslut träffa en kurator, som var det sista jag skulle göra på karolinska för denna gång. 
 

Kommentarer

Postat av: Ereeka - Jasmines mamma

Publicerad 2013-02-25 14:06:53

Usch, vad jobbigt! :(
För några dagar sen fick vi reda på att min momma har alzeimers, och då tänkte jag på dig, och om jag också skulle kunna göra sånt här?

Svar: Jag är ju "van" vid denna sjukdom då mamma fick det när jag var 13 (diagnosen, hade symptomerna innan) så för mig är det inte jobbigt. Men förstår att andra som inte är vana vid denna sjukdom tycker det är jobbig.
Nej jag tror inte det ska vara några problem, de studerar ju många familjer. Men tror just min familj är nog mer intressant eftersom det är en av de få familjer som har haft det i tidig ålder. Men prata med doktorn din momma har så kanske hon kan råda dig om något eller så mejlar du carolina graff och frågar! (hon som håller i det)

men det viktigaste är att ta reda på information om denna sjukdom, hur och vad som kan hända. Jag tror det är viktigast och det är de som hjälpt mig mycket då jag vet hur sjukdomen fungerar och det är jobbigt att veta, men ändå skönt! Kram
jennyjaakkola.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen hit! Jenny heter jag och är 22 år, sambo med världens bästa Henke och tillsammans har vi våra två underbara barn, Minelle 2 år och Vicke 5 månader. Vi har precis startat ett nytt kapitell i livet i den mysiga staden Landskrona, fyrtiosju mil hemifrån.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela